KLIFF 2008 – BERITA HARIAN 17 Nov 2008

November 21, 2008

Peluang cari pasaran pada KLIFF 2008

Oleh Nurulhisham Abdul Latiff
nurul@bharian.com.my

Penganjur sedia ruang, tempat lebih selesa untuk aktiviti ‘business matching’ antara penggiat filem tempatan, luar negara

PADA tahun lalu, ketika Festival Filem Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIFF) pertama diadakan, antara pengisian acara ialah penganjuran Ekspo Multimedia Kreatif dan Kandungan MSC 2007 (CMC Expo ‘07) bertempat di Kompleks Cathay, Cineleisure, Mutiara Damansara.

Begitupun, ekspo berkenaan dikatakan kurang memberikan kesan kepada pihak yang mengambil bahagian berikutan kompleks itu sendiri lebih berupa lokasi komersial.

Menurut Pengerusi Bersama KLIFF 2008 yang juga Ketua Pengarah Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas), Mohd Mahyidin Mustakim, ekspo yang membabitkan 55 pemamer itu bukannya gagal menarik perhatian namun ia bagai tidak menepati golongan sasaran ekspo berkenaan.

“Walaupun jumlah pengunjungnya ramai, tetapi impak pada pihak pemamer agak kurang. Justeru, kami meniadakan acara itu pada edisi kedua ini, sebaliknya menggantikannya dengan aktiviti business matching,” katanya pada sidang akhbar kedua KLIFF di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Hadir sama pada sidang akhbar itu ialah Pengerusi KLIFF Sdn Bhd yang juga Pengerusi Bersama KLIFF 2008, Datuk Ab Rauf Yusoh; Pengarah KLIFF, Wafa Abd Kadir; Presiden Persatuan Pengarah Filem Malaysia (FDAM), Ahmad Ibrahim; Anggota Jawatankuasa Festival, Zahrin Aris; dan pensyarah Universiti Malaya (UM), Dr Abu Hassan Hasbullah.

KLIFF 2008 akan berlangsung selama empat hari di ibu kota bermula 26 November ini. Antara agenda yang disusun sepanjang festival ialah acara pembukaan, simposium dan business matching, majlis apresiasi filem, majlis tayangan perdana, acara tayangan filem untuk orang awam dan malam kemuncak festival.

Menurut beliau, menerusi aktiviti baru yang membabitkan antara lain peluang pemasaran serta pengeluaran produk iklan, televisyen dan filem itu, produser serta penyedia kandungan diharap dapat membina rangkaian hubungan, di samping mencari peluang memasarkan produk tempatan ke luar negara, serta mengadakan kerjasama dari segi penerbitan.

“Biarpun sesetengahnya tidak dapat menandatangani sebarang perjanjian persefahaman pada acara berkenaan, setidak-tidaknya mereka diharap dapat mempelajari sesuatu yang baru hasil pertemuan itu, seterusnya mendapatkan kenalan industri dari luar negara,” katanya.

Business matching akan berlangsung selama dua hari pada 27 dan 28 November di Seri Pacific Kuala Lumpur, mulai jam 9 pagi hingga 6 petang.

Berikutan jumlah peserta bagi acara berkenaan agak terhad, beliau meminta pihak yang berminat untuk menyertainya berhubung dengan jawatankuasa festival atau menghubungi Finas.

Mengenai pembabitan penggiat industri filem itu sendiri yang dikatakan kurang memberangsangkan setiap kali festival sebegini diadakan, Mohd Mahyidin berkata, secara umumnya keadaan itu sentiasa berlaku tanpa mengira festival.

“Selalunya, perancangan dan harapan kita memang tinggi apabila menganjurkan sesuatu festival atau acara perfileman. Kita mahukan acara terbabit memberikan manfaat kepada penggiat dan industri filem itu sendiri. Namun, pada masa yang sama, kita juga tidak boleh memaksa mereka mengambil bahagian.

“Jika kita mendapatkan sehingga 60 peratus daripada penggiat profesional industri untuk turut serta, ia sudah dianggap cukup berjaya. Pada kali ini, memang kami menjemput semua persatuan terbabit mengambil bahagian. Mereka diminta untuk menghantar peserta bagi menjayakan agenda seperti seminar yang diadakan. Kini, menjadi tanggungjawab persatuan untuk memastikan anggotanya datang memberikan sokongan,” katanya.

Pada edisi kedua ini, KLIFF turut mendapat sokongan Persatuan Pengarah Filem Malaysia (FDAM) yang bertanggungjawab menganjurkan FDAM Film Appreciation pada 26 hingga 28 November, bertempat di UM, jam 8 hingga 10.30 malam. Pada majlis apresiasi ini, sebanyak tiga filem dipilih untuk diperbahaskan iaitu Kala Malam Bulan Mengambang (Malaysia), Captain Abu Raed (Jordan) dan Goodbye Life (Iran).

Blogged with the Flock Browser

Tags:

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: