Tidak Mudah Sebenarnya Mengajar di Universiti

June 23, 2008

Sepanjang berada di Universitas Gadjah Mada, dan dalam sejalanan seminar, dengan banding membanding, teliti mentelaah, perhati menilai sepintas denyut akal fikir dan akal rasa, nyata kematangan dan kebijakan mahasiswa-mahasiswa UGM jauh di garis hadapan berbanding mahasiswa Malaysia.

Pertamanya dalam meneliti bagaimana cara mereka menangani intelektualisme; mencetuskan kebijakan; dan menguruskan pengetahuan, ya, apabila bersembang dengan mereka bukan ‘ter’ lagi malah amat nyata sebahagian dari kandungan percakapan tersebut lebih banyak mengandung inti-inti teori, falsafah, ideologi dan sumber ilmu. Ini ditunjukkan juga dalam cara mereka mentadbir tugas sebagai mahasiswa, perhatian lebih banyak diagihkan kepada penerokaan dan penggelidahan ilmu pengetahuan bukannya berpusing meung pada perkara-perkara remeh dan tidak berfaedah sebagaimana misal yang ditunjukkan dalam beberapa kejadian ‘gurauan bodoh’ yang menjadi topik agak hangat di beberapa universiti Malaysia baru-baru ini.

Knowledge has two basic definitions of interest. The first pertains to a defined body of information. Depending on the definition, the body of information might consist of facts, opinions, ideas, theories, principles, and models (or other frameworks). Clearly, other categories are possible, too. Subject matter (e.g., chemistry, mathematics, etc.) is just one possibility.

Knowledge also refers to a person’s state of being with respect to some body of information. These states include ignorance, awareness, familiarity, understanding, facility, and so on.

Email from Fred Nickols, Executive Director — Strategic Planning & Management, Educational Testing Service.

Malah di sepanjang saya mengajar di UM, maka di sepanjang Sesi 2006.2007, dan 2007.2008 adalah sesi yang sungguh lanar, kebanyakan mahasiswa tidak menunjukkan keminatan tinggi terhadap penerokaan ilmu pengetahuan bila semua tugasan, arahan kerja, dan disiplin dalam menangani keperluan pengajian nyata begitu lemah dan rendah dan ini ditunjukkan oleh indeks potensi akademik, yang secara purata di paras 10 hingga 20 peratus sahaja pemilikan kandungan pengetahuan khususnya bagi ukuran Skala Trivium iaitu Logik, Falsafah dan Retorik.

How should man live?  Here’s how I see it.  The only reasonable motivation for doing anything is to increase my own present or future sense of fulfillment.  I may behave altruistically, but this is a means to an end:  the sense of fulfillment that I receive from the action.  It all comes down to this fulfillment (call it happiness if you like, but I think fulfillment is stronger).  I think this is as true of the theist as well as the atheist.

Lalu kebimbangan yang sama memang wajar diketengahkan apabila Julai nanti kumpulan pelajar baru akan menjadi penghuni kampus, meski tidak dapat dinafikan juga, atmosfera intelektualisme di menara gading yang semakin mundur akibat dari katastrofi kepolitikan bompit di kalangan para sarjana turut berperanan dalam mempercepatkan krisis intelektualisme itu berlaku.

CUPLIKAN dari Berita Harian, 12 Jun 2008
Namun, kehidupan di universiti bukan sekadar menjana ilmu pengetahuan dan memperoleh beberapa kemahiran praktis. Malah, ia merangkumi proses pembangunan diri, pembinaan keupayaan untuk berkomunikasi dengan orang lain serta kebolehan meramal, mencipta, membentuk dan menyesuaikan diri dengan perubahan.

Justeru, kebijaksanaan dan kematangan harus terbina untuk menserasikannya dengan nilai dan budaya masyarakatnya.

Dalam retorik yang paling mudah, mahasiswa sudah tidak sepatutnya menjadi sekawanan gagak, apatah lagi untuk menjadi sekawanan volturas pemakan bangkai, kerana dalam keadaan dunia sedang berdepan dengan krisis ekoposial akibat lonjakan harga makanan dan bahan bakar minyak, yang akan mencetuskan krisis tenaga dan sumber makanan menjelang 2010, yang mungkin boleh menyebabkan Malaysia sendiri bukan mudah untuk menyelesaikannya, maka tentunya universiti tidak mahu pula dipenuhi oleh modal insan yang lemah. Blue bla bel bel

… bersambung

Blogged with the Flock Browser

Tags:

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: