Jarum Emas Adam Salleh

June 18, 2007

CUPLIKAN dari: Adam Salleh, JARUM EMAS
HARIAN METRO ONLINE, Isnin – 18 Jun 2007
 
NAK diikutkan, jika diajak berdiskusi perihal wartawan hiburan sekarang, seperti tidak relevan dengan saya. Komitmen saya kini lebih banyak pada operasi di pejabat. Kali terakhir saya turun padang membuat liputan sebagai wartawan hiburan pada 1995.
 
Kemudian saya ditukarkan ke meja berita, bertugas malam, ke Metro Ahad seterusnya ke jawatan editor sejak 2004.
 
Apa berlaku di gelanggang hiburan cuma saya ketahui melalui ‘in-put’ daripada wartawan. Justeru bila diajak menjadi panel program bual bicara, Fenomena Seni, dengan tajuk ‘Wartawan Hiburan Tidak Cerdik’, mulanya saya menolak.
 
Situasi wartawan hiburan sekarang dengan era yang saya lalui pada 1980-an agak berbeza. Lebih layak jika topik itu dihurai atau diperjelaskan oleh wartawan hiburan era ini.
 
Merekalah yang bercampur gaul, sepanjang masa, bermain pena dengan artis masa kini yang rata-rata usia di kalangan mereka juga.
 
Bagaimanapun, bila tiada wartawan bersedia tampil menjadi panel program itu, akhirnya saya setuju. Itupun enam jam sebelum rancangan itu bersiaran secara langsung dari Studio 2, Wisma TV, Angkasapuri.
 
Turut menjadi panel membincangkan isu itu ialah Pensyarah Kanan Jabatan Pengajian Media Universiti Malaya, Dr Abu Hassan Hasbullah dan pengacara terkenal juga pelakon, Azwan Ali. Mendengar tajuknya saja, ‘Wartawan Hiburan Tidak Cerdik’ cukup untuk difahami, tidak dapat tidak, ia pasti nak ‘mengenakan’ kerjaya wartawan hiburan.
 
Sukar untuk dinafikan jika kerja kita berdamping artis, sedikit sebanyak tempias glamor terpalit sama. Saya katakan begini kerana bila mengaitkan dunia kewartawanan, antara wartawan sukan, jenayah, berita, rencana dan lain-lain, wartawan hiburanlah yang lazimnya jadi sasaran topik untuk dibual serta didebatkan.
 
Mudah cerita, asal program baru, untuk pancing publisiti usiklah wartawan hiburan. Jika taktik ‘mengena’, program itu cepat diminati.
 
Pada masa sama, melalui program berkonsepkan begitu, boleh menjadi ruang untuk artis ‘lepas geram’, terutama pada wartawan hiburan yang difikir merimaskan kerjayanya sebagai artis selama ini.
 
Barangkali kerana tanggapan begini, ada wartawan hiburan mulai cuak atau dalam bahasa keras sedikit ‘malas nak melayan’ isu basi yang acapkali dihangatkan kembali.
 
Bila mengaitkan perihal dunia artis tempatan pula, ramai di kalangan kita terlupa, era 1970-an ruang publisiti untuk artis tempatan di akhbar agak terhad.
 
Kalaupun ada majalah hiburan popular pada era itu, kurang daripada lima. Di akhbar pula tiada ruangan khusus untuk hiburan, seperti di Harian Metro kini ada RAP (Rentak Artis Popular), Berita Harian ada HIP (Hiburan Informasi Pentas) dan di Metro Ahad ada Selebriti, begitu juga dengan akhbar arus perdana lain.
 
Melalui ruangan khas begini, secara tidak langsung ia dapat memberi ruang lebih luas untuk artis mendekatkan diri dengan peminat mereka. Fenomena membuka ruang luas untuk artis tempatan ini bermula pada era 1980-an.
 
Implikasinya besar, pada era 1980-an persada seni kita menjadi gemilang. Seniman lama seperti Allahyarham Tan Sri P Ramlee ketika itu umpama ‘al-Quran buruk’ tetapi dek mainan pena kalangan wartawan hiburan yang cerdik ketika itu, prestij P Ramlee dijulang sebagai Seniman Agung, bukan lagi disebut seniman veteran.
 
Melalui gelaran Seniman Agung yang diberi wartawan, takdirnya P Ramlee akhirnya dianugerahi gelaran Tan Sri.
 
Cetusan idea wartawan hiburan, akhirnya dapat diadakan Anugerah Festival Filem Malaysia Pertama (FFM1) yang dianjurkan Persatuan Wartawan Hiburan (EJA) pada 1980. Barulah disusuli pelbagai anugerah lain seperti Juara Lagu serta Anugerah Bintang Popular anjuran akhbar Berita Harian yang semuanya bermula pada era 1980-an.
 
Suburnya dunia hiburan ketika itu jelas, industri hiburan dimeriahkan dengan lagu segar, tidak seperti sekarang lagu kompilasi. Melalui lagu segar, ia mencabar minda karyawan muda berdaya kreatif.
 
Saya masih ingat ketika itu jika ada sidang akhbar sama ada pelancaran filem atau album, bukan saja wartawan hiburan hadir, bahkan juruhebah radio dari RTM sanggup ‘turun padang’.
 
Namun kini payah lihat ‘batang hidung’ juruhebah pada sidang akhbar. Mereka merajuk gara-gara mulut celupar penyanyi menuduh mereka ‘disuap’.
 
Menjaga kepentingan artis tempatan bukan tugas mudah. Orang media tidak hanya berurusan dengan artis tempatan. Penyanyi Barat, biasanya mempunyai publisis mereka di sini bagi menjaga publisiti mereka di media tempatan.
 
Sekadar contoh, konsert Christina Aguilera di Singapura pada 30 Jun ini, pegawai mereka melalui syarikat rakaman antarabangsa di sini sudah berurusan dengan saya sejak awal tahun ini. Strategi publisiti bersistematik.
 
Asakan artis luar, terutama dari Indonesia dan Singapura, harus dibimbangi artis kita. Itu belum lagi lambakan artis yang lahir dari program realiti TV, yang sedikit sebanyak menyebabkan ‘kek besar’ terpaksa dikongsi bersama. Penyudahnya kelak, artis yang benar-benar artis usahkan nak makan kek, makan kismis pun kempunan.
 
Artis juga perlu memainkan peranan untuk merangsangkan minat wartawan menulis mengenai dirinya. Bukan nak kata, melalui sembang bersama wartawan hiburan generasi baru, mereka lebih senang berurusan dengan artis Indonesia.
 
Apakan tidak, berdepan artis seberang, pihak media boleh bertanya apa saja, sama ada soal kerjaya atau peribadi. Mereka boleh menjawab secara berhemah, bukan ‘no komen’. Pada waktu sama pula artis seperti Krisdayanti, Rossa dan Agnes Monica memuji-muji wartawan hiburan kita yang dikatakan tidak ekstrem berbanding negaranya.
 
Pujian sebegini daripada artis luar pasti menyuntik semangat buat ‘adik-adik kita’ dalam kewartawanan hiburan, tetapi bahayanya buat artis tempatan jika wartawan hiburan merajuk atau hilang selera menulis cerita mereka pula.
 
Mutakhir ini pula, ramai wartawan hiburan yang bertugas di akhbar Inggeris berhenti kerja, tidak kurang yang menyahut seruan Ilahi.
 
Saya tidak dengar adanya komen daripada artis tempatan betapa ruginya mereka jika wartawan Melayu yang bertugas di akhbar Inggeris berhenti kerja atau meninggal dunia.
 
Bagi saya, bila tiada wartawan hiburan Melayu di akhbar Inggeris, yang rugi adalah artis. Lama kelamaan berita artis tempatan yang majoritinya artis Melayu tiada di akhbar Inggeris, sebaliknya dimeriahkan dengan artis dari Hollywood, Hong Kong, Bollywood serta artis yang dirasakan mempunyai prestij terpuji.
 
Natijahnya, sama ada artis itu kurang senang pada wartawan hiburan, hakikatnya yang ghairah menulis mengenai mereka adalah wartawan hiburan Melayu itu sendiri. Justeru, carilah jalan untuk kita kembali mengharmonikan hubungan.
 
ADAM: Setandan pisang, satu dua tidak baik, yang lain masih boleh dirasai juga.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: