Semangat Baru Teater

February 2, 2007

Semangat Baru Teater
Oleh Mohd Nasif Badruddin; (HARIAN METRO, 2 Februari 2007)
 
TAJUK Teater Melayu Tiada Penonton? yang dikupas dalam rancangan bual bicara Fenomena Seni di RTM1 Jumaat lalu secara tidak langsung membangkitkan kembali semangat juang di kalangan penggiatnya yang selama ini dianggap lesu dan sepi daripada sudut glamor dan publisiti.
 
Amat menyedihkan apabila ada yang berfikiran jumud dan dangkal sewaktu membicarakan teater, ia dikaitkan dengan bangsawan semata-mata dan persembahan kosong yang tidak mampu membawa penggiatnya ‘mencari makan’.
 
Namun, apabila Puteri Gunung Ledang The Musical dipentaskan sebanyak 41 persembahan dengan 50,687 penonton selama dua musim di Istana Budaya (IB), ia membuka mata orang ramai membuktikan bahawa teater kita masih ada peminat, cuma kurang bilangannya.
 
Jika diteliti lagi kebanyakan teater yang berjaya, menggunakan pelakon drama atau filem sebagai teraju utama serta diperkukuhkan dengan publisiti yang meluas.
 
Mengulas lanjut persoalan ini, Pensyarah Kanan, Jabatan Media, Universiti Malaya, Dr Abu Hassan Hasbullah selaku tamu rancangan yang disiarkan secara langsung dari Angkasapuri itu berkata, sebenarnya kita sudah ada tradisi teater yang kukuh dan tidak ketinggalan kerana mempunyai asas teater yang kuat menerusi persembahan tradisional seperti wayang kulit, menora dan sebagainya.
 
“Seni perlu dilihat sebagai alat membina peradaban dan membangunkan masyarakat dan teater salah satu daripada cabangnya. Sewajarnya, kita menyemai seni ini daripada peringkat tunas lagi dalam sistem pendidikan seperti di Jerman yang mempunyai Sains Teater. Begitu juga di Vienna, Austria yang terkenal dengan jolokan kota yang penuh dengan kelab teater,” katanya.
 
Mengenai fungsi IB sebagai pusat teater tanah air, Abu Hassan berkata, IB harus menjadikan Opera House di Vienna sebagai contoh terbaik yang memayungi perusahaan teater dan menjadi kompleks yang mengembangkan teater dari segi sistem, falsafah dan strategi. IB juga harus mengekang karenah birokrasi yang menghalang penggiat teater mengangkat karya mereka ke sana. Sedari awal, IB perlu mempercayai produk tempatan, mendokongnya supaya berkembang sehingga menjadi perusahaan.
 
“Jika diteliti lagi, setiap sekolah atau daerah mempunyai dewan, tapi kurang digunakan. Pihak tertentu boleh mengambil inisiatif menggunakan tempat ini mementaskan teater hasil strategi yang dirancang. Mungkin ia boleh dimulakan dengan mewujudkan kelab teater atau drama di sekolah. Untuk menjadi bangsa berjaya, kita perlu meletakkan seni dan budaya di depan, jangan terlalu memuja ilmu sains,” katanya.
 
Selain Abu Hassan, rancangan yang dihoskan Rosyam Nor dan diterbitkan Mohd Zamani Ibrahim ini turut mengundang dua lagi ahli panel iaitu Ketua Jabatan Teater, Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara), Rosminah Tahir serta pelakon dan penggiat teater, Ahmad Tarmimi Siregar.
 
Selaku ahli akademik yang juga penggiat teater, Rosminah mempersoalkan di mana tempat yang dikatakan teater Melayu tiada penonton. Situasi sekarang ialah, teater kita ada penonton, cuma bilangannya kurang memberangsangkan.
 
Katanya, di samping terbabit sebagai tenaga pengajar, dia juga turut mendalami ilmu teater yang disifatkan sebagai peluang mengajar sambil belajar. Teater secara tidak langsung adalah modal insan yang memupuk pelbagai perkara positif seperti keyakinan diri dan sebagainya.
 
“Pembangunan mengenai teater harus bermula dari bawah dan orang yang di atas perlu turun ke bawah membantu masyarakat. Setakat ini, kita sudah ada kesedaran dan mula gerakkan kepentingan seni budaya kepada masyarakat. Pada permulaan 2007, kerajaan sudah mewujudkan dua sekolah seni iaitu di Johor dan Sarawak.
 
“Teater perlu dilihat sebagai wadah kehidupan dan kita sudah ada pelbagai jenis teater termasuk yang bersifat terbuka seperti wayang kulit. Penggiat teater jangan hanya melihat untuk mementaskan teater besar di IB sahaja kerana ia mempunyai kelas dan prestijnya yang tersendiri.
 
“Untuk mendapat tempat di hati masyarakat, kita perlu menerapkan nilai komersial dan pada masa sama menampilkan jati diri budaya kita sebagai tanggungjawab sosial di samping menggunakan strategi pemasaran yang betul,” katanya.
 
Sementara itu Tarmimi menyifatkan, dia bersyukur kerana Fenomena Seni mengangkat tajuk mengenai teater untuk dibincangkan dan diketengahkan ke khalayak masyarakat supaya orang melihatnya sebagai perusahaan.
 
“Untuk mementaskan teater, tidak semestinya di IB dan mencapai 1,000 penonton, tetapi masalah sekarang ramai yang nampak hanya IB tempat untuk teater. Walhal banyak lagi pentas lain untuk teater seperti di Panggung Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Pusat Pelancongan Malaysia (MTC) dan Aswara sendiri.
 
“Masalah sekarang, masyarakat kita terlalu diatur dengan sistem dan meminggirkan seni dalam pelajaran serta kurang sedar kepentingannya di masa depan yang menjadi tamadun bangsa. Sedangkan ilmu teater membangunkan orang menjadi manusia.
 
“Untuk menggembilangkan teater, setiap pihak perlu memainkan peranan terutamanya IB yang menjadi tunjang teater di tanah air. Orang teater perlu diberi peluang untuk ke tengah dan kita tidak mungkin dapat bergantung harap kepada kerajaan semata-mata. Kita perlukan geran dan pihak swasta harus diberi kelonggaran dikecualikan cukai apabila mereka menghulurkan bantuan atau dana,” katanya.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: